Fredag 16 mars
I fredags var vi hos Jonathan och jobba på båten. Eddie, Omar och Patrik fortsatte att slipa på skrovet, då vi inte blev klara i onsdags. Vi hade slipat hela båten en gång innan men då lossnade det stora färgbitar så vi var tvungna att slipa bort färgkanterna så det inte skulle synas när vi målar. Vi började också att slipa insidan av skrovet. Tanken är att vi ska måla insidan av skrovet vitt.
Jonathan och Filip fortsatte med motorn. Filip hade med sig en gasvärmare som vi använde för att värma muttrarna så att de skulle vara lättare för oss att få upp dom. Vi fick upp muttern enkelt efter att vi värmt den lite, men sen kom nästa problem. Längst fram på motorn där vi ska dela den sitter en mutter.

Muttern var inga problem att få loss men den gängade stången har rostat fast och den har vi inte fått upp. Vi har testat med lite olika metoder bland annat att försiktigt värma lite, trycka med en skruvmejsel, spruta 5-56 och att försöka bända loss den men utan att lyckas.
Filip och Omar åkte till Skene Järn och köpte jeilcoat-spackel, våt sandpapper och tändstift.
Eddie och Jonathan borrade nya hål för styrningen som vi berättade i förra inlägget, och kollade så allt skulle fungera.
Båten är färdigslipad, det som återstår är att vi ska spackla där det tidigare är lagat med glasfiber så vi får en fin yta till målningen. Styrningen har vi kollat så den passar och monterat den och sen tagit isär den igen (detta för att de ska gå smidigt efter att vi lackat båten så vi inte ska repa lacken). Motorn har vi bytt tändstift på.
// Filip
Jonathan och Filip fortsatte med motorn. Filip hade med sig en gasvärmare som vi använde för att värma muttrarna så att de skulle vara lättare för oss att få upp dom. Vi fick upp muttern enkelt efter att vi värmt den lite, men sen kom nästa problem. Längst fram på motorn där vi ska dela den sitter en mutter.

Muttern var inga problem att få loss men den gängade stången har rostat fast och den har vi inte fått upp. Vi har testat med lite olika metoder bland annat att försiktigt värma lite, trycka med en skruvmejsel, spruta 5-56 och att försöka bända loss den men utan att lyckas.
Filip och Omar åkte till Skene Järn och köpte jeilcoat-spackel, våt sandpapper och tändstift.
Eddie och Jonathan borrade nya hål för styrningen som vi berättade i förra inlägget, och kollade så allt skulle fungera.
Båten är färdigslipad, det som återstår är att vi ska spackla där det tidigare är lagat med glasfiber så vi får en fin yta till målningen. Styrningen har vi kollat så den passar och monterat den och sen tagit isär den igen (detta för att de ska gå smidigt efter att vi lackat båten så vi inte ska repa lacken). Motorn har vi bytt tändstift på.
// Filip
Kommentarer
Trackback